Relaxed loopje, de Dios-lenteloop.

Delft, Den Haag, den Hoorn, allemaal 10 kilometertjes. De 10km van vandaag wilde ik gewoon rustig lopen, enkel voor het circuit, het NK baan volgende week in ogenschouw nemend. Het gekke is als ik een wedstrijd ga lopen met enkel die gedachten, ga ik treuzelen. Nog even 100kg zand halen en naar de tuin brengen, taart bakken kan ook nog wel even met als gevolg, later eten, later weg. Fietsend in de zon, lekker warm met een verkoelende harde wind. Inschrijven, omkleden en in gaan lopen. Lekker rondje  over het  parcours van de wedstrijd. Veel mensen die even een praatje wilde maken, mijn  schoondochter had ook gelopen en ook mijn zoon nog even opzoeken en dag zeggen. Na 2 versnellingen net op tijd achter de startstreep. Weg door een straatje met verkeersdrempeltjes, goed opletten om niet te struikelen. Langs het water richting het  parkje. Na de eerste km hoorde ik Lodewijk 3.56 roepen.

IMG_1199Dit was het tempo wat ik ongeveer in gedachten had, exact het goede tempo te pakken tijdens de opening van de wedstrijd, top.  Aardig wat atleten om me heen en zo vervolgde we de wedstrijd. Na 3 km was daar de zon en de wind, warm maar verkoelend door de wind. Toch voelde het niet zo heel easy aan als ik gehoopt had. Erg was een km tijd van 4.19 mhhhhhh wat is er aan de hand, mijn tempogevoel weg of was het echt zo zwaar?

IMG_1201Na de eerste ronde zag ik weer een 3.58 staan, tempogevoel is goed:-).  Ik begon niet met tegenzin aan de tweede ronde, had de finish daar geweest had ik het vandaag niet erg gevonden. De groep bestond uit zwaar ademende mannen, water pakken en zweten, wie was er erger aan toe zij of ik. Mentaal  probeerde ik me op te peppen, met het idee dat de mannen echt op hun tandvlees liepen en ik het een stuk minder zwaar had. Het  voelde ook als een kudde dieren die achter de herder (ik)  aanliepen. Deze gedachten hielpen mij het tempo vast te houden. Water  over het hoofd gooiend, even de verkoeling pakken want wat was het warm, benauwd. De laatste straatjes kwamen in zich en jeeeeh daar was de finish, 40.28 😦 . Ik voelde me gesloopt, kwam dat enkel door de wedstrijd of ook door het zien van de eindtijd……. Ik weert bij het zien van de eindtijd voelde ik me gewoon nog meer gesloopt.

IMG_1204 Even uitblazen en klagen om daarna een lekkere 4 km uit te lopen. Na deze lekkere rustige km was meteen de prijsuitreiking. Gezellige dorpse prijsuitreiking met een praatje, podium en bloemen.

2P1A8293Nog even een foto voor de site en dan, de douche. Het warme water was niet op en ik genoot van het wegwassende zout. Er was nog een “naamloze” vrouw in de kleedkamer. Na het douchen lang gesproken over sporten en werken, hoe dit te combineren en hoe belangrijk sporten voor de mens is. Voor we het wisten zaten we in overtime, de kleedkamers zouden om 17.00 uur gesloten worden. Gelukkig zaten we niet opgesloten en vervolgde ieder zijn weg. Eenmaal thuis de Garmin uploaden. Bij het zien van de gelopen lijnen, waar echt niets van klopte en met het missen van mijn tempogevoel, afstandmeter geopend. Exact het parcours na gemeten en zag dat een ronde 5.15 km was, de 10km was dus 10.3 km. Maakt voor de wedstrijd niet uit, wel voor mijn gevoel van tempo, die was gewoon top. Het gesloopte gevoel werd hiermee verzacht, ik had  gelopen wat ik in gedachten had, alleen was het zwaarder geweest. Mooie generale voor volgende week geweest, nu ga ik taperen 🙂

One thought on “Relaxed loopje, de Dios-lenteloop.

  1. amai ik kan goed begrijpen dat men in je voetsporen loopt te hijgen als een waterkieken dat sedert twee weken geen water heeft gezien… ook al was het dan nog aan een rustig tempotje

Geef een reactie

