Lekker snel Dwars door Dordt

Dwars door Dordt, de zesde achtereen volgende wedstrijd, even de laatste van een serie waar het NK cross het begin van was. Volgende week de marathon, voor mij als coach, niet als atleet. Mijn atleten liepen in Hilversum, Dordrecht, 6-10Hoven, Roelofarendsveen hun 10km wedstrijd. Mijn persoon met2 A-groep atleten naar Dordrecht. Koos voelde zich niet lekker door een ontstoken kies, geen fotograaf en gezelschap bij me 😫,. In de auto was de radio mijn grote vriend en al zingend reed ik de Dordtse parkeerplaats op. Door een openstaande Merwedebrug, 15 minuten later dan ik wilde. Snel nummer ophalen, omkleden en in gaan lopen. Met een goede warming up, het was echt warm, 19graden, liep ik naar de start. Net op tijd zag ik daar Erwin en Marco. We mochten voor de hele groep opstellen, op de eerste rij, prachtige startplaats. De speaker maakte er een ware komische akt van alvorens het startschot klonk. Tijdens het inlopen voelde de benen zwaar, nu  soepel en krachtig, ik schoot weg. De eerste km is een beetje veel vals plat, opende ondanks dat in een mooie  3.50. Vandaag mocht ik lekker gaan van mezelf, alle remmen los. Over glad asfalt naar de binnenstad. Draaien en keren, brug op en af, kinderhoofdjes, klinkertjes, alles wat de snelheid zou kunnen remmen, lag daar op je te wachten. Alles was goed afgezet met linten en snijden van het parcours kon echt niet. Op 5 km (19.15) kreeg ik het gevoel veel te hard gestart te zijn. Lome benen, sterk het idee dat het tempo zakte. Dat was slechts 1 km zag ik later op Strava. Bijna ging het fout op een kruising in de stad, teveel mensen waren daar. Floepte er als een soort van hinde tussendoor.

IMG_1584Had snel weer een brede rij gladde tegels gevonden, geen kinderhoofdjes 😆. Er fietste steeds iemand van de organisatie vlak voor me, waarom bij mij? Voor mij liep namelijk  een paardenstaart, dat was toch de eerste vrouw? Dunne vrouwelijke benen, de grote zware pas paste meer bij een  man. Ik wist het niet en wetende dat je meer dan je best doet, gewoon eigen tempo blijven gaan. 6 km, Monique kwam voorbij. lekker laten lopen, de wedstrijd is nog lang dacht ik bij mezelf. Na 7 km liep je langs de Merwede richting de lange rechte weg welke  naar de atletiekbaan zou gaan. Een gemene klim. Monique maakte net als ik energie zuinige kleine stapjes omhoog. De mijne waren net iets krachtiger en ik  ging haar voorbij. Aan de ademhaling te horen liep ze flink maximaal. Oke, je kans Carla, dacht ik bij mezelf.  Nu ben je er voorbij en blijven gaan. De laatste klinkertjes liet ik achter me en een mooie gladde asfaltweg lag voor me te glimmen. De dip die ik bij 5 km had was ver weg te zoeken op dit moment. Een paar mannen liepen bij me, was slechts met mezelf (zo voelde het) en de paardenstaart voor me, die liep er nog steeds. Zou het nog lukken om deze vlak voor de finish in te halen. Oei daar liep ook Erwin. Hij had 500m na de start de benen genomen, nu kwam hij langzaam maar zeker dichterbij, nog een  prooi. De dijk af, gemene,  toch wel lekkere afdaling. Even oppassen voor de grote stukken puinsteen die in de bocht lagen. Gas erop en daar was  de baan alweer. De baan veerde in ene heel erg, tartan is geen asfalt. De laatste bocht, paardenstaart en Erwin niet in kunnen halen. Wat zag mijn oog, was het echt waar? Ik gooide er een versnelling bovenop, zo hard als mijn benen nog wilde.  Finish en gelukt, 3 seconden van het Nederlands record af gehaald.

IMG_1582Eerste vrouw, 38.47 (38.44 netto) Zo, ik was echt kapot, de hitte en de snelheid waren hoog geweest,  ik het het toch maar mooi gedaan. Perfecte organisatie, kreeg de aanvraag voor een Nederlands record in handen gedrukt, alles ingevuld. Waar maak je dat mee en voelde me bijzonder vereerd. Met Marco uitgaan lopen, hij was 2e in 32.42, top. Even rondje van 3 km door het park, goed voor de benen. Daarna de prijsuitreiking en we kregen, De geur  hadden we de hele middag al opgesnoven, een blik met stroopwafels, zalig.  Nog even onder de douche gesprongen, het was enkel zout op mijn lijf, herinnerde aan de warme 10 km dwars door Dordt. Oh ja, die paardenstaart dat was een man geweest👀 🙈

Geef een reactie

