Zware tegenstand tijdens het NK, de wind.

Nijmegen,  NK halve marathon tijdens de Stevensloop. De CPC was leuke test geweest, vandaag zou ik lopen zoals mijn benen wilde, hoefde me niet in te houden. De auto in Lent geparkeerd en inlopen met 3-en, Koos op de fiets richting de start. 3 km had ik thuis achter de computer berekend, helaas was het net de verkeerde brug, net de verkeerde trap naar beneden en de straten nemen waar Koos wel mocht fietsen. Na 4,5 km inlopen bij de start aangekomen. Omkleden en wat versnellingen doen. De tijd vloog en daar stonden we te wachten op het startschot. Goed geregelde start en zonder problemen gingen we op weg.

20170319-2P1A6801Naar de meest westelijke brug. Wind tegen, die was hard en mijn brein zei dat de laatste 10 km van de wedstrijd de wind hard tegen zouden krijgen.20170319-2P1A6830

Lekker tempo de eerste brug op en haalde  wat vrouwen in, jonge vrouwtjes, vind ik leuk😜. We draaide en keerde, was een beetje mijn oriëntatie kwijt. Zag Nijmegen in ene rechts terwijl ik de stad links verwacht had. In het midden van de Waal hebben ze soort van natuurgebied gemaakt, daar mochten wij overheen.

20170319-2P1A6809Met de wind in de rug was het een genot hier te mogen lopen. Af en toe checkte ik mijn km tijd maar echt veel waarde hechte ik hier niet aan. Maria doemde voor me op en snel haalde ik haar bij. “kapot” was haar antwoord op mijn vraag hoe het ging. Erop en erover, bij mij ging het goed, nog geen centje vermoeidheid. We liepen door het boerenland, de poeplucht was overal en ik vond het nog lekker ook (mijn droom is een boerderij te kopen). In ene linksaf, een onverhard blubberpad draaide we in, echt een pad wat genomen moest worden omdat de km’s anders teveel werden. De wind van opzij, de benen was ik zo nu en dan  kwijt. Linksaf, de dijk op, de wind pakte me en had het gevoel stil te staan. Kracht bijzetten en blijven gaan. Verwonderde me over alle mannen, loopt het allemaal alleen, ieder voor zich beuken tegen de wind. Langzaam maar zeker vormde zich groepjes. Nee……… ging het allemaal links lopen, geen mogelijkheid om in de slipstream te hangen. Ik ging op kop lopen en maande de mannen tot waaierlopen en kop over kop te nemen. Volgens mij hadden ze daar nooit van gehoord. Het dreigde te lukken toen we in ene rechts de dijk af moesten. Allemaal paarden die met ons mee gingen rennen, gelukkig zat er een hek tussen🙃🐎🐎🐎.  Dijk op en af, niet een van de atleten die het woord samenwerken begreep, nee, ieder voor zich, zo jammer want samen ben je sterker. Lent doemde op, even hadden we zijwind met huizen rechts van je. Ik haalde hier veel vrouwen in, ze waren stuk en ik????  Het ging nog steeds heel voorspoedig.

20170319-2P1A6907De brug, ik wist dat we aan de andere kant over de brug liepen, tijdens het inlopen gezien, hoe komen we daar? Het zwaarste deel van de wedstrijd. Een soort van moderne kinderkopjes (stenen) lagen daar, volle wind tegen naar beneden lopen en daarna ook weer stijgen. Hier lieten veel atleten het koppie hangen, ik vocht tegen tempovermindering. Het lukte en weer passeerde ik 2 vrouwen, “gaat lekker Carla” dacht ik. Hier kon ik even over een mooie gladde betonrand rennen en de kinderkopjes laten voor wat ze waren. De brug, nog meer klimmen en felle wind van opzij.

20170319-2P1A6894Nijmegen, naar het torentje en het hoogste punt van de stad bereikt. Daarna enkel vlak parcours, naar de finish. Stop, 1.28.24 en goud. Meer dan tevreden na zo’n heftige zware wedstrijd. De mannen hadden goed gelopen, snel naar de kleding want ze stonden al even, bijna te bibberen. Ik warm aangekleed naar de prijsuitreiking in de Stevenskerk. Heel goed georganiseerd en blij met goud en bloemen.

IMG_0994Uitlopen naar de auto, Koos op de fiets naast me, slechts 2 trappen op en af. Na de laatste trap vonden mijn benen.  het genoeg, het was pap wat erin zat. Daar stond ons rode autootje, even het gas intrappen en hij bracht ons thuis.

One thought on “Zware tegenstand tijdens het NK, de wind.

Geef een reactie

